Gebreken aan auto, de juiste aanpak


Verborgen gebreken aan auto, hoe pakt u dat juridisch aan?

Als u gebreken heeft aan uw auto moet u het juridisch 'goed' aanpakken'. Zo niet, heeft u niet alleen gebreken aan de auto maar ook een lege portemonnee. Dat blijkt uit onderstaand praktijkgeval.

Een Polo uit Venlo

Een man uit Amsterdam had een tweedehands auto ( Polo) via internet gevonden. Bij zijn bezoek aan de dealer te Venlo bleek bij de proefrit waarschuwingslampjes (bandenspanning, ruitenvloeistof) te gaan brandden en de auto meldde dat een onderhoudsbeurt nodig was. Ook waren er kleine gebreken. Zo ontbrak de antenne. Het bleek geen bezwaar; hij kocht de auto voor 7900 euro.

Een week later meldde de Amsterdammer via WhatsApp dat de auto kuren had. De motor trilde, de vering was niet goed en de remmen waren versleten. In overleg met de verkoper uit Venlo werd besloten dat een garagebedrijf in Amsterdam de auto zou checken, waarna ze nog contact zouden hebben over het oplossen van problemen.

Geen overleg, geen mogelijkheid tot herstel

De koper liet later weten dat controle had uitgewezen dat een en ander schortte aan zijn auto, maar wachtte verder overleg niet af. Hij stuurde meteen een brief waarin hij eiste dat de koop vernietigd werd en het geld terugbetaald moest worden. Volgens de koper voldeed de Polo geenszins aan de verwachtingen door de verborgen gebreken.

De garagehouder in Venlo vond dat hem niets te verwijten viel, zodat de Amsterdammer naar de rechter in Roermond stapte. Tijdens de zitting vertelde de koper dat onderdelen als schokdempers, remmen, uitlaat, motorpomp en stuurbekrachtiging versleten waren en dat twijfel bestond over de kilometerstand op de teller.

Koper vangt bot

De rechter in Roermond wijst de vordering van koper af. Hij leverde namelijk geen bewijs van zijn stellingen en had ook verzuimd de verkoper de mogelijkheid te geven om de gebreken te herstellen.
Ondanks deze duidelijke uitspraak, gaat de koper in hoger beroep bij het Gerechtshof.

Ook Gerechtshof wijst vordering af

Het Gerechtshof wijst er op dat als binnen zes maanden na aankoop van een product blijkt dat het niet voldoet, de koper recht heeft op herstel of vervanging van het product. Tenzij de verkoper kan bewijzen dat het gebrek de schuld van de koper was.

De koper van de Polo heeft het echter juridisch niet juist aangepakt. Hij had de verkoper niet in de gelegenheid gesteld de auto te inspecteren en de gebreken te verhelpen. De koper verliest ook deze procedure en moet de proceskosten van de garagehouder in Venlo betalen: een kleine drieduizend euro.

Wat leert dit geval?

Als u een auto met gebreken heeft gekocht, is het zaak de gebreken tijdig te melden aan de verkoper. Maar het is tevens van belang de verkoper de mogelijkheid te geven de gebreken te herstellen, gebruik hiervoor een ingebrekestelling ( zie onze modelbrief). Een verkeerde aanpak kost u veel extra geld.

Voor advies: bel ons op 020 - 6890 863 of mail.



Share by: